daisie

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

Saknar skolan

Av Emma - 22 oktober 2014 10:53

De trea åren på gymnasiet var den bästa tiden någonsin för mig, även fast jag i vissa perioder bara hade lust att ge upp, fast jag överlevde med hjälp av många personer som jag är oerhört tacksam för att de finns. 

Så i slutändan så stog jag där med min klass den 11 juni på studenten, den dagen gick alldeles för fort.

Lärde mig också att champagne inte är så jättegott som många har målat upp det som, förstår inte vad det är som speciellt? 

Att jag sen också fick en liten champagne flaska i studentpresent, som jag nu inte vet när jag ska andvända, kanske på nyår? Ja det är en annan historia.


På morgonen därpå så bröt jag ihop totalt, ingen mer skola. Pang bom så kom vuxenlivet. Dags att söka arbete.

Saknar mina klasskompisar så oerhört mycket och några av lärarna. 


På gymnasiet får man  studiebidrag för att man faktiskt går i skolan, man fick gratis lunch varje dag, och i min skola fick man också kaffe och frukt/mackor på morgonen. Så till er alla er som skolkar eller "försover" er varje morgon så har jag bara en sak att säga: Vuxenlivet blir otroligt mycket svårare när man inte har slutbetyg, det har jag suttit på en föreläsning och hört ca 5 gånger. Han som föreläste sa i stort sett rakt ut att de utan slutbetyg får ca 40 kr i månaden, och vi som har slutbetyg. Får ca 140.


Det är en väldigt stor skillnad i slutändan, eller hur?


Tänk vilken lyx vi svenska ungdomar har det, om man jämför med många andra länder.

 
 
Nina

Nina

22 oktober 2014 12:35

Så himla fint och bra skrivet!
Detta borde många skolungar läsa.
Kram :)

http://Noe.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 14 januari 2016 11:20

Lägger upp ett inlägg för att säga hejdå på den här bloggen, samt för att inbjuda er som vill att hänga med mig till min nya blogg :)   Kod för att importera min blogg till Nouw: 1346347827     ...

Av Emma - 9 november 2015 20:14

Ska försöka att bli aktiv igen, mycket har hänt och mycket kommer förhoppningsvis att hända. På onsdag ska jag på möte på något företag som ska ha bättre koll när det gäller just arbetsträning, det får mig att undra varför inte arbetsförmedlingen k...

Av Emma - 9 juni 2015 10:48

Tur i att jag ev har ett ställe att vara på,  tyvärr så lät det väldigt mörkt från deras håll.  Oturen är väl att hon som har hand om mig inte ringt de andra tre platserna som jag ville vara på, då det inte var bra att ha för mycket krokar ute samt...

Av Emma - 29 maj 2015 10:35

Igår kväll så fick jag höra något som gjorde mig ganska upprörd, vilket då fick mig att totalt skälla ut den personen som orsakade det hela, tog ut min ilska som fanns kvar på den stackars spisen i förmiddags.    Då jag inte riktigt vet vad jag s...

Av Emma - 27 maj 2015 12:01

Hittade en sevärd video på youtube, väldigt duktiga dansare.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards